Pridni otroci so z veseljem počakali sv. Miklavža
V prekmurski vasi Kupšinci se ne bojijo za prihodnost kraja, saj imajo veliko otrok
Prlekija-on.net, sreda, 6. december 2017 ob 09:29
Kupšinci so gotovo ena lepših in naprednejših vasi v murskosoboški mestni občini, kjer skoraj štiristo krajanov živi v sožitju in brez kakršnihkoli zapletov. Skupaj z društvi, kot so gasilsko in športno, Krajevna skupnost Kupšinci skrbi za družabno in društveno življenje v vasi, vzporedno z regionalno cesto Murska Sobota – Gederovci. V ospredju dogajanja v kraju, kjer se običajno zberejo vsi krajani ne gleda na njihovo starost, je med drugim obisk sv. Miklavža, ki še posebej razveseli otroke. Teh je, v primerjavi z nekaterimi demografsko ogroženimi prekmurskimi kraji, v Kupšincih kar veliko, kar je potrdil tudi tokratni obisk dobrotnika sv. Miklavža in hudobneža parklja. V domačem vaško-gasilskem domu se je v spremstvu staršev, dedkov, babic ali koga drugega, zbralo 44 pridnih malčkov, ki jih je sv. Miklavž obdaril. In ker so mu obljubili, da bodo še naprej pridni, jim je bradati možakar obljubil, da se srečajo spet čez leto dni. Zanimivo, tokrat starši za lepa darila svojim malčkom niso morali posegati v lastni žep, saj je za darila in pogostitev poskrbela KS Kupšinci.
Kakorkoli že, otroke, ki so se med letom pridno učili in pomagali
staršem, je marsikje po državi obiskal sv. Miklavž, prvi od treh
decembrskih dobrotnikov. Prinesel jim je sadja, sladkarij in drugih
daril. Priljubljeni decembrski svetnik po izročilu na predvečer pred
svojim godom obdaruje predvsem pridne otroke, poredni pa, kot velja,
prejmejo šibo. Ponekod prinese predvsem manjša darila, kot so sadje in
sladkarije, ponekod pa je obdarovanje za Miklavža osrednje obdarovanje v
decembru. Sveti Miklavž ali sveti Nikolaj je bil v 4. stoletju škof v
mestu Mira, ki je današnji Demre v Turčiji, in je krščanski svetnik. Gre
za enega najbolj priljubljenih svetnikov, saj je z njim povezano
tradicionalno obdarovanje. Običaj izhaja iz Nikolajeve radodarnosti in
solidarnosti. Ko sta mu starša zapustila premoženje, ga je razdelil med
reveže, sam pa postal redovnik. Svojim vernikom je hotel biti zgled
zlasti v dobrodelnosti. V času okoli zimskega sončnega obrata je bil
svet po predkrščanskem izročilu odprt vsemu dobremu in slabemu. Duhovi
naj bi bili v tem času še posebno dejavni, uspešno naj bi bilo mogoče
napovedati prihodnost in jo s čarom spremeniti. V tem obdobju leta je
god sv. Miklavža, 6. december, ko se pod šegami s krščansko vsebino
skrivajo starejše plasti.
Krščanstvo ni popolnoma prekrilo
predkrščanskih šeg v omenjenem obdobju, ki so se delno ohranile ob
nekaterih dnevih krščanskega koledarja v času od vseh svetih, 1.
novembra, pa do pusta.
"Miklavževo je danes med pojavi, ki jih
množično praznujemo, tako priljubljen pa je postal zaradi
tradicionalnega obdarovanja otrok," je pojasnil etnolog Tomaž
Simetinger, ki je zunanji sodelavec Narodopisnega inštituta Urban Jarnik
v Celovcu. God sv. Miklavža je sicer v začetku adventa, ki zajema
obdobje priprav na božič, je spomnil. Otroci na predvečer svetnikovega
godu po izročilu pustijo denimo na mizi peharčke ali krožnike in
verjamejo, da jih bo sv. Miklavž ponoči napolnil s pomarančami, suhim
sadjem in sladkarijami. Vlogo svetnika prevzamejo starši, tako da so
nastavljene posodice zjutraj res polne. Za predvečer godu sv. Miklavža
so značilni tudi Miklavževi obhodi. Najstarejše poročilo o Miklavževem
obhodu na Slovenskem je iz leta 1839, objavljeno pa je bilo v
ljubljanskem nemškem časopisu Carniolia. Po izročilu našemljenec v vlogi
sv. Miklavža, ponekod imenovanega tudi škof, po domovih obdaruje
otroke, ko so odmolili. Kot njegovi najpogostejši spremljevalci
nastopijo liki angelov in parkljev, poleg njih pa lahko na posameznih
območjih in v različnih obdobjih tudi drugi liki, v okolici Železne
Kaple denimo lik pehtre v kožuhu ali starih ženskih oblačilih.
Parkljem kot likom hudiča v kožuhih in z verigami največkrat ne dovolijo
v hišo. Pač pa zunaj strašijo večje otroke in dekleta, rjovejo in
rožljajo z verigami. Kot hudiči in izvrševalci kazni so po opozorilih
etnologov nadomestili predkrščanske našemljene zimske obhodnike v vlogi
rajnikov in drugih demonov. Divji zimski obhodi našemljencev, ki so
imeli svoje korenine v predkrščanski tradiciji, so bili "hud oreh za
Cerkev prvih stoletij", je v svoji obravnavi teh likov zapisal etnolog
Niko Kuret, ki je na Inštitutu za slovensko narodopisje vse do svoje
smrti sredi 90. let 20. stoletja raziskoval šege na slovenskem
narodnostnem območju. Nastop Miklavža s spremstvom in obdarovanje otrok
sta postala javna prireditev med svetovnima vojnama. Po 2. svetovni
vojni je taka oblika miklavževanja zamrla, saj je vlogo sv. Miklavža kot
decembrskega obdarovalca na javnih mestih nadomestil dedek Mraz. V 90.
letih 20. stoletja pa so Miklavževe javne nastope obudili. V sodobnem
času so v večjih mestih obvezen sestavni del decembrskih prireditev. V
mestih in večjih krajih so pred 2. svetovno vojno prirejali tudi
Miklavževe semnje, ki so jih prav tako v 90. letih 20. stoletja ponekod
začeli oživljati. Miklavževi semnji so v 19. stoletju po Simetingerjevih
besedah pomenili začetek priprav na božične praznike.
Sv. Miklavž
ali sv. Nikolaj, ki je bil škof v Mali Aziji in je umrl v prvi polovici
4. stoletja, je vse od 11. stoletja postajal zelo priljubljen svetnik
tako na območjih, kjer se je razširilo vzhodno krščanstvo, kot na
območjih z zahodnim krščanstvom. Po legendah je bil velik čudodelnik in
učinkovit zavetnik šolarjev in študentov, mornarjev in brodnikov,
ponekod tudi splavarjev, mlinarjev, žagarjev in drvarjev. Turški
arheologi so pred dvema mesecema objavili svojo domnevo, da so našli
njegov grob. Nedotaknjeno grobnico so odkrili pod cerkvijo, posvečeno
temu svetniku, ki stoji v kraju Demre v pokrajini Antalya v Turčiji.
Kraj Demre je zgrajen na ruševinah Mire, kjer naj bi sveti Nikolaj živel
v 4. stoletju. V Miri naj bi ga tudi pokopali, a italijanski trgovci
naj bi leta 1087 njegove posmrtne ostanke odnesli v Bari. Turški
arheologi zatrjujejo, da so med preučevanjem starih dokumentov našli
zapise, po katerih so kosti, ki so jih trgovci v 11. stoletju odnesli v
Bari, pripadale drugemu duhovniku.