»Prošnja za Muro« v Državnem svetu Republike Slovenije
Z zanimivo razstavo pod naslovom Prošnja za Muro, umetniki iz treh držav pozivajo k zaustavitvi načrtov izgradnje hidroelektrarn na reki Muri
Prlekija-on.net, ponedeljek, 26. marec 2018 ob 08:34
Ob svetovnem dnevu voda, po predaji peticije Rešimo Muro! v Državnem zboru, so v preddverju dvorane Državnega sveta Republike Slovenije odprli mednarodno razstavo likovnih del z naslovom Prošnja za Muro. S predstavljenimi likovnimi deli slovenski, avstrijski in hrvaški umetniki opozarjajo na perečo problematiko izčrpavanja reke Mure ter v njenem imenu državne organe in politike pozivajo, naj Mura ostane muza tudi za bodoče rodove umetnikov in naravno bogastvo za življenje prihodnjih rodov. Na otvoritvi razstave je umetniška dela predstavil likovni kritik Mario Berdič. Naziv razstavnega projekta Prošnja za Muro izvira iz istoimenske slike Mojce Vilar, pri čemer gre za prošnjo, naslovljeno tako na boga kot na državo oziroma pristojne organe, naj se usmilijo našega predragocenega obmurskega ekosistema. Tako je skoraj večina likovnih umetnic in umetnikov tematiko uničevanja navezala na simboliko krvavitve (žrtev), ali na idilično pokrajino (devištvo), ki ji grozi uničenje v imenu gospodarskega in tehnološkega »napredka«.
Tatjana Mijatović, ki je hkrati kustosinja, organizatorka razstave in
razstavljavka, z delom Krvava reka, na katerem so podobe ribjih glav
srhljivo podobne človeškim, sporoča: »Kar človek slabega stori naravi, to
stori samemu sebi.« Ely Magos, slikar z Avstrijske Štajerske, skrajno
brutalno ponazori posledice hidroelektrarn na Muri. Elektrarno upodobi z
brezdušno tehnologijo, ki nekoliko spominja na koncentracijska
taborišča: na jezu je nameščena naprava za mletje mesa, skozi katero
potujejo človeška telesa, njihova kri in meso pa pred očmi birokratov
napajajo rečno strugo. Erna Ferjanič s sodobno tehniko s tekstilnimi
aplikacijami ponazori reko Muro v dramatično umetniški izpovedi. Duško
Abramušić z delom Ogrožena dediščina, na katerem je podoba mlina na Muri
opozori na problem izgube vrednot, ki smo jih podedovali. Jerneja
Herzog z delom Murski demoni prikaže ljudi kot demone, ki skušajo
zamrežiti reko, in so krivci za nastali položaj. Jože Denko, ki ga
imenujejo slikar Mure, je z delom Miza ponazoril simboliko zadnje
večerje ob bogato obloženi mizi, za katero se moramo zahvaliti prav reki
Muri, ki za nas krvavi. Rado Jerič z akrilom na platnu sporoča »momento
mori« (zavedaj se smrti). Viktor Šest poklanja reki Muri sliko Svatba.
Brane Murko se predstavlja z idilično, neomadeževano pokrajino Dol ob
reki Muri, na kateri je podoba figure brezmadežne mladenke, morda vodne
nimfe v prizoru idealnega ekosistema, ki pa lahko kaj kmalu postane
popolno nasprotje. Niko Ribič z upodobitvijo konjskega parčka Ona in on
posreduje filozofijo indijanskih modrecev, ki spoštujejo naravo in vsa
živa bitja kot same sebe. Opozarja na nesprejemljivost zahodne
civilizacije, ki je s svojim ravnanjem destruktivna do edinega planeta,
na katerem živimo vsi skupaj kot edinstvena, med seboj povezana celota.
Bogdan Čobal je z delom Ogrožena idila upodobil mlin na Muri, ki ga iz
zraka, kot nekakšni grozeči zmaji, nadletavajo raztrgani daljnovodi.
Helga Marija Niederl s sliko Brezmejno simbolizira neskončnost in
celovitost narave, katere neločljivi del je človek, ki pa jo vztrajno
uničuje in s tem spodkopava lastne korenine. Dana Štrucelj z delom
Močvirje greha simbolizira krvavitev nekoč neomadeževane reke. Zlatko
Kraljić s sliko Tam pri Muri simbolično izpove krvavitev narave. Mura
Vinka Prislana vzbuja spokojno, že skoraj sanjsko in simbolično
razpoloženje brezmejne ravnine. Matjaž Duh z delom Zavestne ovire
naključnega ustvarja videz rešetk, ovir nad enovito pokrajino. Stanka
Golob z domačim peskom iz nabrežja Mure ponazori izsušeno strugo reke
Mure, ki zaradi podnebnih sprememb grozi severovzhodu Slovenije. Albert
Mesner z delom Rane simbolizira krvavečo, razpokano zemljo, ki jo zaman
poskušajo zakrpati s »kirurškimi« šivi. Rana je ireverzibilna. Ivo
Borko, avtor fotografij razstavnega kataloga, predstavlja tudi likovni
projekt z nazivom Upanje, s katerim eden od redkih optimistično gleda na
ekološko usodo naše domovine. Ignac Meden, ki je bil bitko za ohranitev
reke Mure že v 80ih letih, je s sliko z naslovom 3a-1 posredoval
občutje spokojnosti reke Mure s pomočjo skrajno reduciranih likovnih
elementov in objektov. Izidor Zadravec sodeluje z delom Odgovor opozarja
na tegobe sodobnega sveta. Igor Banfi, z delom Na obali, kot bi
upodabljal Janeza Krstnika, vpijočega v prazni puščavi, ob nekakšnem
katranskem jezeru, popolnoma brez življenja.
Eva Žula se
predstavi s knjigo umetnice (artist's book) z naslovom Ko prestopiš
mejo. Umetniško delo na prosojnih listih z digitalnim tiskom predstavlja
grozljive vizije neomadeževane narave v nenaravni kombinaciji s
hidroelektrarnami. Kipar Brane Širca z žičnato skulpturo kačjega
pastirja, ki počiva na širokolistnem rogozu kot simbol neokrnjene
narave, opozarja, da se ravnovesje lahko vsak čas poruši. Kačji pastir
se latinsko imenuje libellula, kar pomeni tehtnica, hkrati pa
simbolizira tudi preobrazbo, ki je lahko konstruktiva ali destruktivna, o
tem pa že odloča človek. Kamnosek in kipar Leopold Methans je ustvaril
razpadajočo zemeljsko oblo, pri čemer je v zemljo »zabodel« še zarjavel
nož kot znamenje človeške zahrbtnosti in izdaje stvarstva. Kipar in
performator Robert Jurak je upodobil ribo Škarjarico. Gre za agresivno
vrsto ribe, ki ima rep v obliki puškine cevi in široko odprta grozeča
usta, s čimer simbolizira sodobno človeško civilizacijo, ki požira vse,
kar se ji najde na brezumni poti.
Ob tem Tatjana Mijatović dodaja: »S Prošnjo za Muro opozarjamo na skrajno perečo problematiko
nesmiselnega izčrpavanja reke. Kraljica biološke raznolikosti je že od
nekdaj navdih številnim umetnikom. Naj ne bodo zapisane besede,
ponarodele pesmi in likovna dela, v katerih so se številni umetniki
poklonili reki Muri, samo zgodovinski zapisi. Naj nam bo svobodna reka
muza tudi v prihodnje«. Vrhunec otvoritvene slovesnosti razstave, ki si
jo je možno ogledati vsak delovni dan do 5. aprila 2018, med 9. in 15.
uro, pa je zaokrožil performans prleškega kantavtorja Tadeja Vesenjaka.