Prekmurski pozvačin je pisano oblečen
Vabilo na gostijo s strani pozvačina je danes redkost
Jože Žerdin, sobota, 6. julij 2013 ob 23:25
V teh dneh se v KUD Beltinci že vneto pripravljajo na folklorni festival, ki je povezan ob koncu žetve. Geslo festivala je vsako leto pesem in ples družita narode. Gre za pravi praznik ob koncu žetve, ko je zrnje že pospravljeno v kašče. Torej je na Ravenskem v KUD Beltinci glasba povezana med žitnimi polji. Ob vsem tem pa ne smemo pozabiti tudi na prekmurskega pozvačina, ki je sestavni del beltinskega folklornega festivala.
Prekmurski pozvačin je v deželi ob Muri, tako na levem, kot na desnem
bregu reke Mure, doma že dolgo desetletja. Starejši pravijo, da že
skoraj sto let. A običaji pač izumirajo in tudi prekmurskega že izriva
sodobna civilizacija. Današnji pozvačin ni oblečen v posebej
pripravljeno »obleko«, ampak ima tudi s seboj, ko gre na pot, ježa z
bodicami in čutaro, kjer hrani žlahtno kapljico. Drugi običaj prekmurskega
pozvačina pa je tudi v tem, da hodi od hiše do hiše vabit svate na
gostijo. Čeprav je danes takih običajev, ko je gostij s pravim
prekmurskim pozvačinom redkost, smo te dni srečali pravega prekmurskega
pozvačina Ivana Žerdina iz Velike Polane, ki je vabil goste na gostijo. Tak običaj se je ohranil v Prekmurju, na Ravenskem in Dolinskem, ko je
slavnostno oblečen pozvačin prišel k hiši vabit gospodarja in gospodinjo
na gostijo. Pozvačina smo srečali pri družini Mujdrica v Gomilici.
Obleka, ki jo nosi pozvačin, je sešita z blaga. Na blagu so prilepljeni traki iz več barvnih krep papirjev- »cmerov«. Pozvačin ima obute doma
izdelane škornje, na vsaki nogi pa nosi po tri zvonce. Klobuk pa poleg
»cmerov«, oziroma okrasnih trakov, krasi še pušpan, fazanova, petelinova
ali pavja peresa. V roki pa ima leseno sekiro, na kateri je pribita suha
ježevka z bodicami, katere se najbolj bojijo otroci in tudi ženske.
Nosi pa še tudi trobento iz kravjega roga.
Ta običaj je etnološkega
značaja in se je ohranil vse do danes. Tisti dan, ko je prišel k družini
Mujdrica, je na dvorišču in po hiši naredil veliko
nereda. Mi smo oni dan, ko smo prekmurskega pozvačina srečali, nekaj
časa tudi spremljali. Ko je pred vabilom na gostijo končal slavnostni
govor, je dobil za pod zob nekaj pojedine, predvsem je šlo za domačo
prekmursko kulinariko - šmarn in klobaso, čaj z žganjem in meso iz
tünke. V svojem šaljivem govoru se je dotaknil imena, od kogar je bil
poslan, povedal nekaj cerkvenih verzov, poudaril, da na gostiji ne bodo
lačni in žejni, da bo vsega na pretek, ter ob koncu povabil na
slavnostno večerjo in zaključil z besedami: »Prijte vsi, šteri ste od
kolena vekši, pa od poplata menši, z glasnimi gutami, friškimi petami
ino s trdimi mošnjami«.
Pri vsaki hiši, kjer se je pozvačin Ivan Žerdin
ustavil, je bil veselo in s spoštovanjem sprejet, predvsem so ga bili
najbolj veseli otroci, katerim je ponujal bonbone. Po kosilu se je
zahvalil gospodinji in gospodarju za gostoljubje. Še preden je prestopil
prag stanovanja, mu je gospodar dal nekaj denarja »za brod«. Denar, ki
ga je dobil, bo vsekakor porabil, oziroma potreboval na gostiji, saj ima
pozvačin glavno besedo, skrbel bo za smeh, da gosti ne bodo lačni in ne
žejni.