Odkrivanje intime Saše Bezjak

Razstava Radgončanke v Kazemate na Ljubljanskem gradu

Filip Matko, petek, 7. marec 2014 ob 09:15
Saša Bezjak

Saša Bezjak

Od 6. marca dalje je v razstavišču Kazemate na Ljubljanskem gradu na ogled razstava likovnih del članice Likovnega društva Gornja Radgona, magistre kiparstva Saše Bezjak, akademske slikarke iz Gornje Radgone. Ustanovi akademika dr. Antona Trstenjaka je prijavila projekt »V ogledalu velikanov mojega kraja«, kjer se je posvetila študiju 16 posameznic oz. posameznikov in kako so le-ti po umetniški plati vplivali nanjo bo predstavila na treh performansih, na treh razstavah po Sloveniji, bodo pa performansi in razstave tudi v tujini (Avstrija, Hrvaška). Izdan bo tudi umetniški katalog z istim naslovom. Avtorica je svojo tokratno razstavo naslovila »Odkrivanje intime«.

Tako je o tej razstavi, njeni prostorski postavitvi, zapisal kustos razstave Denis Volk:

»Razstava Odkrivanje intime je za prostor, ki je navdihnil avtorico, novonastala prostorska instalacija. Umetnica si ob ljudski pesmi v izvedbi Monike Bezjak želi obiskovalcem na čim bolj intimen način predstaviti likovna dela, zato razstavni prostor razmeji s svojimi vezeninami in v te manjše prostore postavi kipe. Z vstopom v galerijo, ki je javni prostor, obiskovalec vstopi v umetničino intimno območje. Umetnica uporablja zanjo značilen likovni jezik, v katerem prepoznamo zgledovanje po umetninah primitivnih ljudstev in otroških delih, ki pa to niso. Z le na videz otroško risbo umetnica prikaže zelo odraslo tematiko, motivi niso samo njena osebna in intimna doživetja, temveč so tudi vsebinsko univerzalni, vsem znani: rojstvo, odraščanje, telesne spremembe, odnosi (zlasti med spoloma in medgeneracijski), čustvena stanja in smrt. Nezavedno doživljanje umetnica s hitrim risanjem prenaša na papir, pozneje pa med risbami izbere motive za platna. Pri tem nezavedne vsebine prenaša v območje zavednega, in tako razkriva svojo intimo, ki jo gledalec odkriva na razstavi. Vezenine, ki so tehnično nadgrajena dela na papirju, po navodilih umetnice veze njena mama. To je skoraj družinsko snovanje umetnine, ki je obenem komunikacija in utrjevanje odnosov. Na podoben način - ob skupnem risanju v performansih - umetnica komunicira tudi z občinstvom. Tematika in izvedba kiparskih del sta podobni kot pri risbah in vezeninah. Tudi kipi so preprosti in neposredni, osebno izpovedni, intimni in obenem univerzalni. Običajno so sestavljeni modularno: iz ready made predmetov, odlitka kipa babičine glave, odlitka ženskega telesa ter iz različnih podstavkov in form. Če gledalec v delih Saše Bezjak ne vidi pravega motiva, ga lahko prepozna ali začuti intuitivno, brez velikega truda in razmišljanja. Posamezni najbolj značilni elementi njenih del so tako zelo jasni, da ne potrebujejo dodatne razlage.«

Umetnica Saša Bezjak se je rodila leta 1971 v Mariboru. Diplomirala je na Pedagoški fakulteti v Mariboru pod mentorstvom akademskega kiparja Darka Golije, leta 2001 pa tudi na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani pod mentorstvom profesoric Metke Krašovec in dr. Nadje Zgonik. Leta 2009 je pri profesorju Luju Vodopivcu končala še magistrski študij iz kiparstva. Živi in ustvarja v Gornji Radgoni ter pripravlja likovne delavnice za mladino in odrasle.

Ob odprtju razstave si je umetnica zamislila tudi spremljevalni dogodek pod naslovom »Radgonski večer v Ljubljani«. Na njem je združila različne umetniške zvrsti - likovno in besedno. Bil je izveden kot literarno-bralni večer, kjer je umetnica združila več ustvarjalcev iz Slovenskih goric, Prlekije in Haloz. Raziskovala je delo ustvarjalcev s tega območja, pritegnilo pa jo je življenje in ustvarjanje le nekaterih...Tako je igralec Boris Ostan interpretiral pisma Vere Simonič Blumenau, ki je obiskovala Ažbetovo slikarsko šolo v Münchnu ter nekaj časa živela tudi v Gornji Radgoni, kjer je pokopana. Tudi med prebiranjem pesmi Edvarda Kocbeka iz Svetega Jurija ob Ščavnici je umetnica začutila ustvarjalčevo stisko. Vsakemu od njiju je posvetila po en kip. Zavod za kulturo, turizem in promocijo Kultprotur iz Gornje Radgone je vse obiskovalce na otvoritvi razstave pogostil s priboljški iz popotne torbe zeliščarke Apolonije, zatorej je vse pozdravila direktorica Kultprotur-a mag. Norma Bale, ob njej pa še predsednik uprave Ustanove akademika dr. Antona Trstenjaka dr. Henrik Gjerkeš. Navedeni »Radgonski večer v Ljubljani« so umetnici skupaj omogočili Kultprotur Gornja Radgona, Galerija Methansova hiša z Zgornjega Dražen vrha, Območna izpostava JSKD Gornja Radgona, Ustanova akademika dr. Antona Trstenjaka in Občina Gornja Radgona. Razstava Saše Bezjak bo v galeriji Kazemate na ogled do 15. maja letos.


Več v Kultura in izobraževanje