Ustvarjalne postaje od Strumice do Ehingena
Odprli razstavo akademske slikarke specialistke Anke Krašne
Prlekija-on.net, sreda, 9. marec 2016 ob 10:16
Odprtje razstave Anke Krašna, foto: Jakob Vogrinec
Množica ljubiteljev likovne umetnosti in sploh kulturnega ustvarjanja se je zbrala v Arnoldovem kotičku Osnovne šole Tabor I Maribor, kjer so konec minulega tedna odprli razstavo akademske slikarke Anke Krašna. Odprtje razstave "Ustvarjalne postaje od Strumice do Ehingena", ki predstavlja sproščene likovne zapise občutkov in razpoloženj, ki nosijo v sebi specifiko krajev, v katerih so nastali, je v kratkem kulturnem programu s svojimi pesmimi popestrila Vida Pelc, avtorica pesniške zbirke Singapur, in inštrumentalni nastop učenca 9. a-razreda šole gostiteljice, Urban Čivret. Mag. Saša Bezjak, akademska slikarka, je med klepetom z avtorico popeljala med slike v kraje, kjer so bile ustvarjene. V celoti prijeten in prijazen, z oblikami in podobami bogat popoldan, je bil s spoštovanjem in naklonjenostjo namenjen predvsem ženskam ob njihovem prazniku.
Avtorica razstave, akademska slikarka specialistka Anka Krašna je sicer
redna profesorica za risarsko in slikarsko oblikovanje na Pedagoški
fakulteti v Mariboru. In kot je dejala njena nekdanja na PeF v Mariboru
in v zadnjih letih tudi prijateljica, mag. Saša Bezjak iz Gornje
Radgone, si slikarka in profesorica zasluži veliko priznanje. "Ko sem
svežila spomin o delu prijateljice, sem prebrala tekst dr. Marjetke
Ciglenečki, ki je pred kratkim bil napisan kot priporočilo za nagrado
Riharda Jakopiča. Za nagrado jo predlaga jo Društvo Likovnih umetnikov
Maribor. Povzela je celoten Ankin opus. Prebrala sem tudi sveži
prispevek na spletu z naslovom Pogovor s slikarko Anko Krašna", je med
drugim dejala Saša Bezjak.
Anka je, poleg po Sloveniji,
razstavljala v Avstriji, Angliji, Češkoslovaški, Franciji, Madžarski,
Nemčiji, Nizozemski, Italiji, Turčiji, Makedoniji, Bosni in Hercegovini,
na Cipru… Prejela je tudi številne domače in mednarodne nagrade. V
Ankinih slikah je čutiti globoko barvno senzibilnost in čustveno
odzivanje na zunanje vizualne in družbene impulze. Tako površinsko bi
lahko za določeno obdobje rekli, da gre za abstraktno slikarstvo, vendar
to ne drži. Anka je skozi celoten opus svojega dela predstavila več
ciklov in sicer cikel Ovce v osemdesetih, v devetdesetih cikel
Oznanenja, kasneje Vrtovi. "V njenem slikarstvu je prisotna abstrahirana
figuralika in močan kritičen odziv na aktualno dogajanje. Velikokrat
uporablja skorajda shematizirano simboliko. V ciklu poimenovanem Zgodbe
se loteva portretov za katere Marjetka Ciglenečki pravi, da portreti z
odprtimi usti, »grozijo, režijo in bruhajo gnev…« Za to serijo slik je
leta 2004 prejela Glazerjevo nagrado. Sledila je razstava v razstavišču
Grad, v Slovenski Bistrici z naslovom Dnevnik gospodične Blondy, leta
2012 predstavi v DLUM-u razstavo Neko sušno obdobje , kjer med drugim
slikami na ogromnem platnu vidimo kačo, ki požira človeka. Leta 2015 je
na Majskem salonu za stekleno skulpturo Ujeti zrak prejela nagrado Zveze
društev likovnih umetnikov Slovenije in pred kratkim smo videli v
Majšperku, v Tovarni umetnosti razstavo Slovenski delavci danes, kjer je
razstavila 336 portretov z zaporniškimi številkami na videz otopelih
podobnih podob, a ko si bolje pogledal, so izražali različna čustva.
Naslikani so bili z oljem na prosojni papir v velikosti 100 x 70 cm in
položeni na tla. Če si želel na otvoritev si moral hoditi po teh podobah
delavcev. Postavila je tudi paravan z žičnato ograjo – narisano z
ogljem, za katerim je bila zelo premišljeno postavljena bogata
pogostitev namenjena otvoritvi. Del instalacije je bila tudi slika Pri
koritu iz leta 2007 in na steni majhna ogledala s prav tako kot na
portreti označena s številkami. Mislim, da ni potrebna razlaga, da opis
govori dovolj močno in razlaga umetničino kritičnost do sedanje družbe",
je avtoričin delni opus predstavila mag. Saša Bezjak.
O razstavi
na OŠ Tabor I v Mariboru: Ankine slikarske skice v tehniki olja na
papirju so čudoviti, sproščeni barvni ter svetlobni zapisi. To niso
abstrakcije. Slikarsko inspiracijo je našla v okolju, v neki tuji
deželi, ko oko jasneje in prej opazi lepo in zanimivo. Tako se je veliko
časa ukvarjala z zapisom zanimivega okna na sakralni zgradbi in to okno
na skici deluje kot kletka za ptiče, Anka pa pove, da je ta prostor na
katerem je to okno, v bistvu kletka za ljudi. Na ta način se poigrava s
pomeni, z razlagami, do katerih je prišla s poglobljenim intuitivnim
študijskim iskanjem, kajti slikanje ni samo gib roke, temveč je proces,
ko se resnice odvijajo na več nivojih. "To je v bistvu užitek. Tudi ni
natančno sledenje začetni ideji, temveč je sledenje močnemu impulzu iz
okolja, ko se na njega skoncentrira, jo ta odpelje v slikarskem procesu k
lastni interpretaciji, ki je enkratna in neponovljiva in velikokrat
konča kot veliko delo. Včasih lahko zasledimo skoraj shematski zapis
oblike hiše ali peščene ure, ki pa skriva v sebi avtoričino simboliko.
Za gledalca je pomembno, da gleda sliko sproščeno, neobremenjeno s
pričakovanji in da se ne ukvarja s tem, kar je umetnica želela povedati,
temveč se prepusti barvam, svetlobi, asociacijam in svoji razlagi ter
doživljanju. Anka Krašna je odlična slikarka in kot njena učenka trdim,
da bo v prihodnosti deležna veliko pozornosti, ker enostavno ne mora
biti spregledana", je dodala Bezjakova.