Na ogled »Enkratne stiske« in »Tihi horizonti«
V Murski Soboti grafike Matjaža Gederja in slike Elisabette Bacci
Filip Matko Ficko, ponedeljek, 3. oktober 2016 ob 10:00
V
Galeriji Murska Sobota bo do 9. novembra letos na ogled duetna
razstava dveh umetnikov: grafike Matjaža
Gederja iz
Gornje Radgone ter slike Elisabette
Bacci iz
Trsta. Prvi razstavlja v mali galeriji, a gostja iz Italije v veliki
galeriji.
Za
Matjaža
Gederja je
zapisan kraj rojstva Murska Sobota, a živi in ustvarja v Gornji
Radgoni. Tu je obiskoval osnovno šolo, po Srednji šoli za
oblikovanje in fotografijo je študij nadaljeval na likovnem oddelku
Pedagoške fakultete v Mariboru, kjer je diplomiral leta 2002.
Zaposlen je na Osnovni šoli II Murska Sobota kot likovni pedagog in
mentor gledališkega krožka. Ukvarja se z grafiko, slikarstvom in
ilustracijo. Razstavo tokratnih grafik je posvetil ženi Evi in hčerki Ani.
Kot kustos njegove razstave je zapisan dr. Robert
Inhof, ki je
direktor Galerije v Murski Soboti in je v priložnostno zloženko med
drugim zapisal: »Matjaž Geder se ob svojem uspešnem pedagoškem delu zelo uspešno ukvarja tudi z
grafiko. Čeprav je njegova osnovna likovna namera izrazito intimna,
saj dela te grafike predvsem zase in v popolni odsotnosti kakršnekoli
agresivne in vsiljive samopromocije, je njegovo delo bilo po
naključju opaženo tudi s strani različnih likovnih kritikov in
galerij, čemur so sledila vabila na številne samostojne in
skupinske razstave doma in v tujini. Osnovni motiv njegovega
likovnega ustvarjanja je takšen, s kakršnim se grafik srečuje v
svojem poklicu - pomenska presečišča med poučevanjem,
ustvarjanjem in otroško subjektivnostjo, ki ji Geder da največ poudarka. To subjektivnost Geder interpretira tako, kakor jo vidi in razume sam - ujeto v različnih,
največkrat konfliktnih presečiščih izobraževalnega sistema...
Izza njegovih del se ne kaže nobeno hlepenje po slavi in podobnih
uničujočih hrepenenjih, ki jih je grafik razbral kot zgolj varljive
in smrtonosne prikazni. Prav tako se v njegovih delih ne kaže želja
po nečem, temveč se kaže izpolnitev tistega, povsem navadnega,
skromnega in nepretencioznega življenja, ki mu predstavlja najvišjo
obliko človeškega bivanja. Nenazadnje je ravno takšno, povsem navadno
življenje tisto, zaradi katerega je Homerjev
Odisej prestajal različne nevarnosti in tegobe dolgih deset let. Del našega
kolektivnega spomina je samo njegovo potovanje, ne pa tudi čas po
njegovi vrnitvi. Ko se je Odisej naposled
vrnil domov, se je njegovo potovanje, ki je hkrati tudi občečloveško
potovanje, končalo. Od tam naprej se začne tisto osebno bivanje, ki
ni in ne more biti predmet makrozgodovinskih raziskav. Od tam naprej
se začne navadno življenje, tisto, širši javnosti povsem
nezanimivo, pa vendar...« Elisabetta
Bacci je
bila rojena v Trstu, kjer zdaj tudi živi in sodeluje s Skupino 78, s
krožkom Scuola del vedere (Šola gledanja) in revijo Juliet ter
drugimi krajevnimi organizacijami. Se je pa po daljših obdobjih v
Benetkah, Londonu in New Yorku preselila leta 1995 v Genovo ter
diplomirala na tamkajšnji Akademiji za umetnost (Accademia Ligustica
di Belle Arti) in leta 2008 opravila magisterij za vizualno umetnost.
Direktor Galerije Murska Sobota, dr. Robert
Inhof, je
zapisal: »Samostojnarazstava Elisabette
Bacci je rezultat sodelovanja med Galerijo Murska Sobota in italijansko
umetniško revijo Juliet, ki je letos v začetku meseca julija
organizirala razstavo akademskega slikarka Mirka
Rajnarja iz Murske Sobote ter Elisabette
Bacci v Muzeju sodobne umetnosti Ugo Carra v Miljah (Muggia). Italijanska
slikarka predstavlja svoje slike v smislu ambientalnih instalacij. Z
njimi tvori različne konfiguracije, s čimer poskuša najti stičišče
med meditativnostjo razstavljenih slik in prostorom, v katerem so
njene slike razstavljene. Slike učinkujejo na prazen prostor, ga
spreminjajo in ga počlovečijo, tako da vanj vnašajo mir. Na
platnih, ki so dosledno kvadratne oblike, torej oblike, ki sugerirajo
popolno negibnost, Elisabetta
Bacci vzpostavi
horizontalno črto med morjem in nebom. Vendar pa te črte ne moremo
razumeti zgolj kot rez, ki dva elementa ločuje med seboj, saj ju
ravno toliko, kolikor ju ločuje, tudi povezuje, s tem ko črto
pojmuje tudi kot njuno stičišče, ki sploh omogoča različne
barvne diagrame. Osnovni format njenih posamičnih platen je kvadrat.
Njen pristop k obravnavi slikovnega polja je shematski in
rudimentaren. Sredino formata razdeli s horizontalno črto, v sredino
slike pa vstavi pomol, zlati pravokotnik ali pa vertikalno zlato
črto...«