Advent - priprava za božič
Verniki po domovih in v cerkvah so na prvo adventno nedeljo prižgali eno svečo, potem pa bodo vsak naslednji teden še po eno
Prlekija-on.net, nedelja, 27. november 2016 ob 16:30
Latinska beseda »adventus« pomeni »prihod«. V krščanskem jeziku se to nanaša na prihod Jezusa Kristusa. Cerkvena liturgija imenuje advent vse štiri tedne pred božičem in jih pojmuje kot priložnost za pripravo na Gospodov prihod z upanjem in kesanjem. Liturgična barva za ta čas je vijoličasta, kar pomeni spokornost. Adventni čas je za kristjane poseben čas, ker nas vabi, da se spomnimo na preteklost, nas spodbuja, da živimo v sedanjosti in da se pripravimo na bodočnost.
Advent ima trojni namen, in sicer: Spominjati se preteklosti: Praznovati
in premišljevati o Jezusovem rojstvu v Betlehemu. Gospod je že prišel
in se rodil v Betlehemu. Utelesil se je, postal človek, poln skromnosti
in uboštva. Prišel je kot kdorkoli od nas, človek med ljudmi. To je bil
njegov prvi prihod. Živeti v sedanjosti, kar pomeni, da vsak dan našega
življenja doživljamo »prisotnost Jezusa Kristusa« v sebi in da je On po
nas prisoten v svetu. Živeti v pravičnosti in ljubezni, vselej budni;
hoditi po Gospodovi poti. Priprava na bodočnost: Pripravimo se na
»parusijo«, to je na drugi prihod Jezusa Kristusa v veličastvu njegove
slave. Tedaj bo prišel kot Gospod in Sodnik vseh narodov in bo nagradil z
Nebesi vse, ki so v Njega verovali in živeli kot zvesti otroci
Gospodovi in dobri bratje drugim. Čakamo na Njegov veličasten prihod, ki
nam bo prinesel odrešenje in večno življenje brez trpljenja.
V
Evangeliju nam pogostokrat govori Jezus Kristus o Parusiji in pravi, da
»ne vemo ne dneva ne ure«, ko se bo to zgodilo. Zato nas Cerkev v
Adventu vabi, da se pripravimo na ta dogodek s pregledom naše
preteklosti in načrtovanjem naše bodočnosti. Izkoristiti moramo ta čas
za razmislek o tem, koliko smo bili doslej dobri, in kaj bomo storili,
da bomo boljši kot do zdaj. Pomembno je, da se v življenju ustavimo in
da razmislimo o svojem duhovnem življenju in svojem odnosu do Boga in
bližnjega. Sleherni dan moremo in moramo biti boljši. V Adventu moramo
načrtovati, da bomo dobri ne samo v tem času, temveč vselej. Premisliti
moramo, kaj nas najbolj stane in naredimo sklepe, da ne pademo v iste
napake.
Pomnimo: Advent je čas štirih tednov pred božičem.
Advent je čas priprave, upanja in kesanja za naše grehe, ob pričakovanju
prihoda našega Gospoda. V Adventu se pripravljamo na božič in na drugi
Kristusov prihod na svet, ko se bo vrnil kot Kralj vsega vesolja. Ta čas
je priložnost, da pomislimo, kakšno je bilo naše duhovno življenje,
naše življenje v odnosu z Bogom in priložnost, da se na novo
spreobrnemo. Je tudi čas, ko si lahko začrtamo smer svojega življenja in
sklenemo, kako lahko postanemo boljši kot doslej. Varujmo svojo vero. V
tem času pa nas »bombardirajo« z reklamnimi oglasi za nakupovanje vsega
mogočega in nas vabijo na vsa mogoča praznovanja. Vse to pa nas utegne
privesti do tega, da pozabimo na pravi smisel Adventa. Potrudimo se, da
bomo živeli ta liturgični čas poglobljeno, v krščanskem smislu. Na ta
način bomo preživeli Gospodov božič prevzeti od Njega, ki je Gospod
božiča.
V Katoliški cerkvi poznajo dva "Gospodova prihoda", in
sicer je prvič Jezus Kristus prišel na svet kot človek po materi Mariji,
njegov drugi prihod pa kristjani pričakujejo na sodni dan. Adventni čas
ima tako dvojen značaj, poleg priprave na praznovanje spomina
prihoda "Božjega Sina" med ljudi na božični dan je advent tudi čas
pričakovanja drugega Kristusovega prihoda ob koncu časov. Zunanja in
vidna priprava na praznik je adventni venec s štirimi svečami, na
katerem bodo verniki po domovih in v cerkvah na prvo adventno nedeljo
prižgali eno svečo, potem pa vsak naslednji teden še po eno."Naraščanje
luči pomeni rast dobrega v našem življenju". Poleg zunanjih in
materialnih priprav pa k pripravi na cerkvene praznike sodi tudi duhovna
priprava v obliki molitve in duhovne poglobitve, lahko pa tudi v obliki
prejema zakramenta sprave, odpovedi, posta, dobrih del ali miloščine.
Čas pričakovanja novega življenja za mnoge kristjane pomeni čas osebnega
iskanja in solidarnosti z bližnjimi in/ali posebej potrebnimi.
Kot je pojasnila etnologinja Nena Židov se v predbožičnem času
prepletajo cerkvene in posvetne šege, sicer pa je advent "z dodano
krščansko vsebino prekril del poganskih šeg, povezanih z zimskim sončnim
obratom". Po njenih besedah se v tem času namreč pojavljajo "številne
šege, večinoma v povezavi z verovanjem v posebno moč rastlinja in ognja,
vračanjem duhov umrlih in z adventnimi svetniki. V zvezi z verovanjem v
posebno moč rastlinja se v adventnem času pojavljajo Adonisovi vrtički -
v plitve posodice posejano žito, ki vzkali do božiča in se ga
največkrat uporablja kot okras jaslic", je pojasnila Židova. Adventni
venec iz zimzelenega rastlinja in s štirimi svečami, ki predstavljajo
štiri adventne nedelje, se je po njenih navedbah na večjem delu
Slovenije kot okras doma uveljavil v 80. letih 20. stoletja, le Slovenci
v Kanalski dolini so ga poznali že na začetku 20. stoletja. V
preteklosti so otroci štiri adventne nedelje hodili k jutranjim mašam z
zelenimi adventnimi venci in gorečimi svečami na glavi, po maši pa so,
kot navaja Židova, koledovali po domovih in pri tem peli adventne in
božične pesmi. "Do srede 20. stoletja so se še marsikje upoštevali
neobvezni post, to je bilo obdobje, ko fantje niso ne prepevali ne
vasovali, ni bilo ženitovanj in veselic", dodaja Židova.
V
povezavi z adventnimi svetniki so znane šege na Barbarino, Lucijino in
Miklavževo. Na Barbarino, 4. decembra, je prepovedano šivanje, se pa na
ta dan po besedah Židove seje žito za Adonisov vrtiček in daje v vodo
veje, da bi za božič cvetele. Na Miklavževo, 6. decembra, so znani
Miklavževi obhodi, obdarovanje otrok in Miklavževi sejmi v večjih
krajih, na Lucijino, 13. decembra, pa so bili v vzhodni Sloveniji znani
obhodi Lucij, ki so strašile ali obdarovale otroke, in polažarjev, ki so
po domovih voščili za boljšo nesnost kokoši. Na ta dan so tudi
vedeževali, predvsem o vremenu in ljubezni...