Mira Petek, likovna pedagoginja in umetnica, ki za likovno umetnost izjemno uspešno navdušuje tudi svoje učence
Intervju z Miro Petek, likovno pedagoginjo in umetnico z OŠ Sv. Jurij ob Ščavnici
Prlekija-on.net, ponedeljek, 19. junij 2017 ob 18:50
Boris Pahor in Mira Petek
Mira Petek.
Profesorica likovne umetnosti z OŠ Sv. Jurij ob Ščavnici. Z njo že
vrsto let navdušuje mlade in uspehi, tudi mednarodni, ki jih s
svojimi učenci dosega iz leta v leto, niso zgolj naključje. Tudi
sama likovno ustvarja. Je predvsem portretistka. Ki občuduje Luciana
Freuda in ki je ne privlači zgolj predpisana lepota. Pritegnejo jo
obrazi. Izraznost. In ljudje izjemnega značaja. Kdor jo pozna, ve,
da je duhovita, iskrena in direktna. A tudi preudarna in razumna. Da
rada in veliko govori. Natančno in podrobno. Zdi se, da pri tem
izbira besede, kakor slikarka nanaša barve na platno. Ker se pred
teboj nehote izrišejo podobe tistega, o čemer tako slikovito in
prepričljivo pripoveduje.
Poznamo
vas kot profesorico likovne umetnosti. Kdo vas je za ta poklic
navdušil oziroma zakaj ste ga izbrali? Je imel talent tudi kdo v
vaši družini?
Povedati
moram, da rada rišem že od nekdaj, pravzaprav odkar se zavedam
svojega bistva. Za likovno ustvarjanje so me navdušile že
učiteljice na nižji stopnji osnovne šole, ki sem jo obiskovala na
Kapeli, in sicer predvsem Francka Cizl. Odločilno pa je verjetno
name vplival učitelj likovne vzgoje na predmetni stopnji, Peter
Obal, ki je imel strokovni in zanimiv pristop do poučevanja tega
predmeta. Ni me poučeval ves čas, saj je odšel učit na Cankovo, a
takrat sem se z likovno umetnostjo verjetno že dokončno »okužila«
in sem vedela, kaj bo moje poslanstvo.
Kar
se pa tiče moje družine, je imel talent za likovno umetnost tudi
moj oče. Žal ni imel možnosti, da se tovrstno izobrazi, saj so
bili takrat povsem drugi časi, ki niso bili naklonjeni umetnosti,
bil je tudi čas vojne. Dodati moram, da je danes likovna umetnost
prisotna v vsej moji družini, zanjo so nadarjeni tudi moji sestri in
brata. Ena izmed sester je prav tako likovnica, likovnik je tudi moj
življenjski sopotnik Danilo, pa tudi dve izmed mojih treh hčera sta
izbrali študij, ki se dotika umetnosti. Najstarejša Ivana študira
medijske komunikacije, srednja hči Dora pa umetnostno zgodovino. Kaj
bo izbrala najmlajša Nika, še ne ve.
Kako
dolgo že učite? Ste prej učili še kje drugje?
Učim
že 25 let, in to na OŠ Sv. Jurij ob Ščavnici, ki je torej moje
prvo delovno mesto. Že dobrih 12 let pa svojo delovno obveznost
dopolnjujem še na OŠ Cezanjevci.
Kot
zanimivost naj dodam, da sem kot študentka eno leto restavrirala
freske v Minoritskem samostanu na Ptuju, kjer sem tudi bivala. In ker
je usoda nepredvidljiva, so se mi v lanskem letu ob prenovi več kot
250 let stare domače cimprane hiše nad menoj dobesedno »odprla
nebesa«. Povsem po naključju smo na stropu odkrili fresko. In
restavriranje le-te ter celotne hiše bo verjetno najin
(Mirin in Danilov, op. a.)
doživljenjski projekt.
Vemo,
da je delo z učenci vedno bolj naporno. Kako je potekal pouk v
začetkih vašega poučevanja in v čem se je do danes spremenil?
Menim,
da je bilo v začetku mojega dela poučevanje težje v tem smislu,
ker nismo imeli učbenikov, toliko različnega materiala in modernih
tehnologij, ki omogočajo različne projekcije, s pomočjo katerih
lahko nazorneje predstavim slike. Prepričana sem, da je poučevanje
likovne umetnosti lažje, če lahko učencem predstavim slikovno
gradivo. Zato je moral biti učitelj včasih precej bolj iznajdljiv,
da je lahko sledil ciljem, zapisanim v učnem načrtu, ki je bil
takrat pravzaprav edini učiteljev pripomoček. Sama sem si pomagala
s knjigami, ki sem jih nosila po razredu, da bi učencem predstavila
in približala likovne stvaritve. Velika razlika pa je tudi v nabavi
materiala. Včasih so učenci imeli vsak svoj blok, tempera barve,
čopiče, palete, ki so jih imeli spravljene v svojih matičnih
razredih in so jih prinašali v likovno učilnico. Dobra stran tega
je bila, da je vsak učenec ob koncu ure pospravil svoje stvari ter
zanje tudi bolje skrbel. Danes pa material nabavim sama za vse
učence, zato je potrebnega precej kreganja in prepričevanja, da se
pripomočki pospravijo, pogostokrat palete, čopiči ostanejo
umazani. Ta del pouka je napornejši danes.
Znano
nam je, da tudi vi slikate. Nam lahko zaupate, kdaj ste naslikali
svojo prvo sliko in kaj ste na njej upodobili?
Vseh
svojih slik in risbic, ki sem jih načečkala kot otrok, se seveda ne
spomnim. Prva slika, ki se je zavedam, je upodobitev svojega oz.
našega psa Nera. Zelo živo se še spominjam, da sem ga naslikala s
črnimi voščenkami na bel A4-list, ki sem ga nato prilepila na
steno v sobi. Druga slika pa je avtoportret, še danes ga imam, ki
sem ga naslikala v 4. razredu na podlagi fotografije. Fotografi, ki
so nas prišli slikat v šolo, so za ozadje postavili zemljevid
Jugoslavije, pred njim pa je stal okvir, ki je predstavljal ekran,
mi, otroci, pa smo izgledali kot napovedovalci. Ta prvi avtoportret
sem narisala
s svinčnikom, na njem pa sem bila takrat še deklica z dolgimi lasmi
in rahlim nasmeškom.
Kateri
slog slikanja, katero obdobje in katerega slikarja občudujete?
Težko
bi rekla, da mi je katero obdobje še posebej blizu. Če se že moram
odločiti, bi rekla, da občudujem umetnike od renesanse naprej, všeč
so mi da Vinci, Michelangelo, Tizian. Še bliže pa so mi umetniki
moderne s prehoda 19. na 20. stoletje. Izpostavila bi rada
portretiste, predvsem nizozemskega slikarja iz 17. stoletja
Rembrandta, avtorja Nočne straže, ki je naslikal toliko
avtoportretov, da bi iz njih lahko posneli cel film. Všeč mi je
predvsem zato, ker ne riše več vseh najmanjših podrobnosti, ampak
ga bolj zanimata bistvo in izraznost, ki se tudi meni zdi najbolj
zanimiva. Rada imam tudi ekspresioniste, ki slikajo bolj »na divje«,
in prav tako malo bolj umirjene impresioniste. Zelo občudujem leta
2011 preminulega Luciana Freuda, vnuka psihologa Sigmunda Freuda, ki
je slikal krasne avtoportrete, portrete
moških in
tudi portrete žensk, ki niso bile zgolj manekenskega videza, pač pa
so bile likovno zanimive. Pozabiti pa ne smem tudi na naše
portretiste, na primer Ivane Kobilca, ki je delovala na prehodu 19. v
20. stoletje.
In
kakšen je vaš likovni izraz? Kako bi ga opisali?
Najbližje
so mi portreti, ker se jih nikoli ne naveličaš. Nekdo bi rekel, da
je obraz samo obraz, sama pa mislim, da ga lahko prikažeš na tisoč
načinov. Rada rišem avtoportrete, tudi tihožitja. V diplomski
nalogi pa sem se ukvarjala z abstraktnim
ekspresionizmom,
kjer me je prav tako zanimala figura, ampak bolj nerealistična.
Menim, da je za moj likovni izraz značilno, da nikoli ne želim
prikazati točne oz. pretirane resničnosti, saj me bolj pritegne
izraznost, pa naj bo to v črti, risbi, sliki, barvi ali grafiki.
Ste
na katero sliko še posebej ponosni? Poznana nam je zgodba o
portretih Edvarda Kocbeka
in Borisa Pahorja. Sta morda ti dve?
Ja,
mogoče sem na ti dve sliki še posebej ponosna, predvsem iz razloga,
ker sem ju lahko osebno podarila gospodu Borisu Pahorju, ki bo letos
star že 104 leta. Od svoje sestre, ki dela v Hotelu Radin, sem
izvedela, da je večkrat njihov gost. Tako sem mu ob eni izmed takih
priložnosti pokazala tri njegove portrete, od katerih si je enega
izbral, podarila pa sem mu tudi portret njegovega somišljenika in
dobrega prijatelja Edvarda Kocbeka. Ob tem bi rada dodala, da bodo v
Dutovljah otvorili novo spominsko sobo, posvečeno Borisu Pahorju, v
kateri bosta izobešena tudi oba portreta. Počaščena sem, da sem
povabljena na otvoritev, ki bo 23. junija, kakor tudi na obe, s
posvetilom oplemeniteni knjigi, ki mi ju je podaril gospod Pahor.
Ponosna sem tudi na ostale portrete modrecev, ki prihajajo iz občine
Sveti Jurij ob Ščavnici, Krefta, Grmiča, Korošca
... Nič manj pa mi niso pri srcu portreti članov moje družine,
sorodnikov, sosedov, ki jih rada skrivoma fotografiram ter na podlagi
fotografij naslikam portrete.
Rada
bi poudarila, da sem pri svojem delu najrajši sama svoj kritik.
Izdelek mora biti najprej všeč meni, kar mi pomeni največ.
Portreta, ki sem ga naslikala po naročilu, kar sicer počnem zelo
redko, in mi ni bil všeč, tudi na prigovarjanje naročnika, da je
on z njim več kot zadovoljen, nisem nikoli izročila. Mislim, da je
pri vsakem delu potrebna zdrava mera samokritičnosti.
Ali
slikanje zapolnjuje ves vaš prosti čas ali si baterije po napornem
delu z učenci polnite še kako drugače?
Hm,
če bi se dalo, bi si ves prosti čas res zapolnila samo z
ustvarjanjem, risanjem, s slikanjem ... Ampak seveda v življenju
pridejo še stvari, ki so nekako neizbežne, kot so skrb za družino,
gospodinjstvo, obdelujem tudi dva velika vrtova ... Največ časa za
ustvarjanje pa si vzamem v času prostih poletnih dni.
Pa
se vrnimo še malo v šolske klopi. Likovna umetnost je na naši šoli
precej priljubljen predmet. Očitno ga znate približati mladim in
uspehi, ki jih s svojimi učenci nizate leto za letom, in to na
občinski, regijski, državni ter tudi mednarodni ravni, niso zgolj
naključje. Na katere izmed njih ste v svoji karieri najbolj ponosni?
Najprej
moram poudariti, da sem ponosna na vsako priznanje in na vsaki uspeh,
ki ga doseže kateri izmed mojih učencev, in to na kateri koli
ravni. Mislim, da se vsak izmed njih za svoj izdelek maksimalno
potrudi. Res je, da sem prvi selektor jaz, sama torej izberem
izdelke, ki jih nato pošljem na različne natečaje, ki jih
razpišejo organizacije, podjetja ... Nadaljnji izbor pa kasneje
opravijo različne komisije in strokovnjaki. V teh letih se je
nabralo kar lepo število državnih in tudi mednarodnih priznanj, ki
so jih učenci prejeli kolektivno ali individualno. Izpostavila bi
sedaj že bivšega učenca Bogdana Kaučiča, ki je prejel mednarodno
plaketo z Japonske. Nagrajenca mednarodnega natečaja Etno oblačila
in plesi mojega ljudstva sta bila tudi Igor Sabadin in Lea Vok ter
učenka z OŠ Cezanjevci, kjer, kot sem omenila že na začetku, prav
tako poučujem. Tudi tam kot mentorica učencev sodelujem na
različnih natečajih na vseh ravneh, eden večjih uspehov pa je
zagotovo bil sodelovanje na mednarodnem natečaju Domoljubje, ki je
dvema učenkama kot nagrado prinesel izlet v Bruselj. Klemen
Žnidarič, bivši učenec OŠ Sv. Jurij ob Ščavnici, je na državni
ravni na natečaju Planica in otroci dosegel prvo mesto ter prejel
praktično nagrado, televizijski sprejemnik. Nina Novak je prejela
nagrado in priznanje na natečaju Mestne občine Slovenj Gradec za
izvirno otroško risbo v letu 2015 ter se uvrstila med pet
najboljših in enakovrednih nagrad na razredni stopnji. Pozabiti ne
smem na lanskoletnega nagrajenca Aljošo Kaučiča, letošnjega
devetošolca, ki je na natečaju Olimpijski plakat Rio 2016 oblikoval
najboljši veleplakat v državi, ki smo ga lahko občudovali v
številnih krajih Slovenije. Z nagrado je prisvojil enodnevni
poučno-zabavni izlet v Ljubljano za vse svoje sošolce ter nepozabno
srečanje z olimpijcem Mitjem Petkovškom. Omeniti še moram
izstopajoči kolektivni nagradi, ki sta v teh letih postali že
skorajda stalnica v obeh šolah. To sta nagradi Zavarovalnice
Triglav, v okviru katere si je skoke v Planici ogledalo že lepo
število učencev, in Slovenskih železnic, ki so nam omogočili kar
nekaj voženj z vlakom.
Uspehov
ni manjkalo tudi v letošnjem šolskem letu. Jih lahko naštejete
oziroma predstavite natečaje, na katerih ste s svojimi učenci
sodelovali, temo, na katero ste ustvarjali, in avtorje nagrajenih
likovnih izdelkov?
Res
je, tudi v letošnjem šolskem letu smo v okviru pouka, izbirnega
predmeta likovno snovanje in likovnega krožka sodelovali na kar
nekaj natečajih. Na natečaju Otroci rišejo svet je bila slika Tine
Veberič, učenke 6.b-razreda, uvrščena med šest najboljših v
Sloveniji ter bo razstavljena v Washingtonu. Nina Jurkovič, učenka
6.a-razreda, se je izkazala na natečaju Plakat miru, ki ga vsako
leto razpisujejo Lions clubi s celega sveta. Njen in tudi številni
plakati učencev naše šole so bili najprej razstavljeni v Trgovskem
centru Maximus v Murski Soboti. Nini se je s svojim uspelo uvrstiti
med najboljše na regijski ravni, nato pa še v zares ogromni
konkurenci med najboljših štiriindvajset na državni ravni, ki so
bili razstavljeni v Mestni občini Ljubljana. Uspešna pa je bila
tudi četrtošolka Špela Rožman, ki je sodelovala na natečaju
Evropa v šoli. Učenci so na slikah prikazovali svet, v kakršnem bi
radi živeli. Špela si želi živeti v svetu brez kemikalij, s svojo
sliko pa je na državni ravni dosegla prvo mesto ter prejela
enotedensko brezplačno bivanje zanjo in njene prijateljice v enem
izmed centrov obšolskih dejavnosti, ki si ga bo lahko izbrala sama.
Ob
koncu tega zanimivega intervjuja se vam iskreno zahvaljujemo, da ste
nas spustili v vaš poklicni in intimni svet. Želimo vam, da bi še
v bodoče navduševali svoje učence ter imeli čim več navdiha in
časa za lastno ustvarjanje.
Spraševale: Lana
Brumen, Nika Jurkovič, Nina Jurkovič, Nina Novak, Katja Krajnc,
Julija Polak, Manuela Javnik, učenke literarno-novinarskega krožka
Zapisala: Maja Strah, mentorica