Soboški godbeniki delujejo že od leta 1933
Glasbeniki z ljubeznijo do glasbe in veselja do kulturnega ustvarjanja, v Prekmurju gostili prijatelje, godbenike iz Belgije
Prlekija-on.net, sobota, 19. avgust 2017 ob 12:42
Pihalni orkester Murska Sobota
Pihalni orkester Murska Sobota, ki deluje že 84. leto, sestavljajo amaterski glasbeniki, katere druži predvsem veselje do glasbe. Značilnost orkestra je tudi njegova pestra sestava, saj združuje različne generacije glasbenikov, od osnovnošolcev do aktivnih upokojencev, ki so že starejši od 80 let (najstarejši je Franc Čizmazija), vse pa druži ljubezen do te zvrsti glasbe, ki jo prenašajo na mlajše rodove in s tem skrbijo za kontinuirano delovanje orkestra. V dobrih osmih desetletjih so godbeniki nastopali na raznih prireditvah po domovini in tujini, zadnjih nekaj let pa pripravljajo predvsem koncerte za občane MO Murska Sobota, zaigrajo gostom v madžarskem zdravilišču Bük, radi pa se odzovejo tudi na povabila raznih društev in prijateljskih orkestrov. In tako so v začetku letošnjega leta bili gostje v belgijskem Ekselu, to poletje pa so njihovi novi prijatelji gostovali v Murski Soboti. Najprej so imeli koncert v avstrijski Radgoni (Bad Radkersburg), nato pa še, pred približno tisoč poslušelacev, pri soboškem gradu.
"Pihalni orkester Murska Sobota je pripravil mednarodni projekt, v okviru katerega smo gostili kraljevi orkester iz Belgije, natančneje Kon. Fanfare Eendracht Eksel & Percussion Feeling, katerega predsednik je Frank Holsteyns, in s katerim nas je že lani povezala Sobočanka Tanja Buzeti, ki živi v Belgiji. Z gostujočim orkestrom smo pripravili mednarodno kulturno druženje, najprej z vajami, nato s skupnim koncertom na ploščadi pred gradom v Murski Soboti, kjer je skupaj nastopilo blizu 70 glasbenikov, ki so navdušili množice ljubiteljev tovrstnega muziciranja. Na svojem mednarodnem gostovanju v Pomurju se je belgijski orkester predstavil tudi v sosednji Avstriji, v Bad Radkersburgu. To je bilo tako imenovano povratno srečanje, saj je naš orkester gostoval v mestu Eksel v Belgiji v mesecu januarju 2017, koncert tamkaj pa je obiskal tudi slovenski veleposlanik v Belgiji, Matjaž Šinkovec", nam je razložil predsednik PO Murska Sobota Oliver Korošec, ki je skupaj z dirigentom Simonom Novakom, sekretarko Sandro Korošec in z vsestranskim Robijem Lalovičem, pravzaprav gonilna sila orkestra. Poleg z Belgijcih, dobro sodelujejo tudi z orkestri iz Madžarske in Hrvaške, od domačih pa z orkestri iz Mengša, Škofja Loka in Ljutomer, kjer je isti dirigent.
Dirigent PO Murska Sobota, kjer so še posebej ponosni na svojo
Prekmursko korčanico, katere avtor je že pokojni Alojz Kranjčan, je že
15 let akademski glasbenik Simon Novak, ki je v zadnjih letih, po
naravni poti oz. odhodu nekaterih starejših, nekoliko pomladil orkester. "Veseli me, da prihajajo mladi glasbeniki, ki bogatijo
naš orkester, seveda pa sem hvaležen tudi starejšim, upokojencem, ki
ljubezen do te zvrsti glasbe prenašajo na mlajše rodove in s tem skrbijo
tudi za kontinuirano delovanje našega orkestra, ki je letos zaokrožil
že 84 let delovanja. Sedaj sem vesel, da dobro sodelujemo z GŠ Murska
Sobota in da nam veliko mladih prihaja prav iz te šole. Šal jih je tukaj
največ z violinami in flavtami, mi pa bi potrebovali nekoliko več
trobil, kot so pozvana, bariton, tuba ipd", pravi dirigent Simon Novak,
njegov kolega iz orkestra Primož Gider pa dodaja nekaj iz zgodovine: "Ko
se je leta 1933 prvič zbrala druščina isto mislečih glasbenih
navdušencev, verjetno niti pomislili niso, da bodo vzpostavili društvo s
tradicijo, ki se bo uspešno obneslo in vzdrževalo vse do danes. Kljub
dogodkom, ki so vplivali na svetovno zgodovino – svetovna vojna, razpad
Jugoslavije, gospodarske krize, razcvet glasbene industrije in še bi
lahko naštevali, je soboški pihalni orkester ob vzponih in padcih postal
in ostal pomemben člen družbenega delovanja v občini in okolici. Šele
dobro desetletje je bilo minilo od priključitve Prekmurja k Sloveniji
oz. Jugoslaviji in kakšnih trideset različnih društev je takrat delovalo
v majhni Murski Soboti. Čeprav prvi indici govorijo o tem, da je godba v
takratni Soboti igrala že prej, pa je bila ta uradno ustanovljena leta
1933, ko so jo v okviru obstoječega gasilskega društva ustanovili na
pobudo Franca Lanščaka starejšega, Ludvika Cvetka in Jožeta Benka".
Začetki so bili skromni. Glasbeniki z voljo do udejstvovanja v pihalni
godbi so bili povečini brez instrumentov, kar je bila ena prvih in
najpomembnejših nalog takratnega vodstva. Šele nato so svoje napore
lahko vložili v igranje in vaje. Mnogo se jih je zbralo, toda ko so se
začeli učiti note, jih je precej odstopilo, tako da jih je na prvem
nastopu, ki je bil rezultat enoletnega dela, igralo 23. Ljudem je bilo
všeč, še dolgo so govorili o »soboški bandi«, ki je svoja prva nastopa
opravila v Murski Soboti in Šalovcih, prvi samostojni koncert pa
pripravila leta 1938. Takratni časi niso bili lahki, a je bilo vsakršno
opravljeno in vloženo delo, tudi politično, izjemno pomembno, da je
orkester naredil korak naprej. Že od nekdaj je namreč veljalo, da mesto
brez godbe ni pravo mesto. Daje mu takt, ritem in družabno noto in tako
je bilo tudi v Soboti.
Prvi kapelnik je bil profesor Ubald Justin, ki je
v tridesetih letih učil v Soboti in je orkester vodil do leta 1941. Po
njegovem odhodu sta dirigentsko palico za kratek čas prevzela
organist Mirko Tuš in za njim še sodni oficir Lah, že leta 1942 pa ju je
na položaju zamenjal Jože Grlec, a vidnejše delovanje godbe zaradi
vojne takrat ni bilo mogoče. Po drugi svetovni vojni je zaradi pavze
grozila nevarnost, da bo Sobota ostala brez godbe. Težko je bilo
priklicati predvojne stare godce, da se ponovno združijo in zaigrajo,
saj so z mislimi o prenehanju delovanja nekateri že hoteli obupati in
vračati instrumente. Pa je v težkem času in v pravem trenutku strumni
vojaški kapelnik in poznejši učitelj na glasbeni šoli Jože Grlec znova
aktivno pristopil k sestavi. Poleg tega je s svojim izvirnim pristopom
navduševal mlade fante med 11 in 15 letom tudi po šolah, da so
pristopili k pionirski godbi in začeli z glasbenim udejstvovanjem. Prvi
povojni repertoar ni bil obsežen, himna in tri koračnice, a je bilo
dovolj, da so dobili voljo in navdušenje do igranja ter da so se lahko
predstavili na raznih prireditvah, kar jim je dalo še dodatnega zagona.
Igranje v tistem času je zahtevalo marsikatera odrekanja, tudi takšna,
da so se nekateri godbeniki na začetku, v želji po igranju, na vaje in
nastope vozili s kolesom tudi po 30 km daleč.
Po sestavi godbe Grlec ni
odnehal in jo je v naslednjih letih povzdignil na višji nivo. Ko so se
na tedanjem travniku ob sedanji vojašnici v mestu naučili še korakati,
je bila godba pripravljena na nove izzive. Na mnogih nastopih je s svojim bogatim in vedno bolj kvalitetnim programom budila in utrjevala narodno zavest med poslušalci in bila nepogrešljiva na prireditvah in svečanostih v povojnem obdobju.
Njen status je bil v določenem obdobju celo tako močan, da so si
nezadovoljstvo nad podporo delovanju društva upali izraziti z javno
stavko. Tako so leta 1978 občinskim veljakom poslali odprto pismo v
katerem so sporočili, da bodo prenehali z igranjem, v kolikor jim ne
bodo nadomestili dotrajanih instrumentov in priskrbeli nove uniforme. In
uspeli so! Kljub vojaškemu redu in disciplini na vajah in nastopih, je
bila karizma in motivacija prvega moža takratne godbe tista, ki je
glasbenike gnala naprej. Sredi sedemdesetih je bila soboška pihalna
godba v razcvetu. Veliko je nastopala na raznih zborovanjih in tudi v
tujini, manjkala pa ni niti ob obisku Tita v Murski Soboti leta 1966...
Danes v orkestru prevladujejo flavte, klarineti in trobente, izvajajo
pa vse od roka in popa do klasike in valčkov. Za pomembnejše nastope jim
v pomoč priskočijo tudi profesorji GŠ. Na javnih nastopih največkrat
preigravajo koračnice, na željo ljubiteljev godbene glasbe pa igrajo
tudi na zasebnih zabavah. Zanimivost orkestra je, da je skoraj polovica
sestavljena iz družinskih članov. V orkestru imajo namreč kar osem
družin, ki imajo v orkestru po dva, nekatere pa celo po tri člane. Tudi
starostni razpon je zelo širok. Seveda na željo ljubiteljev
godbene glasbe in naročnikov igrajo tudi na zasebnih zabavah, predvsem
pa jih lahko srečamo na lokalnih prireditvah, gasilskih veselicah,
praznovanjih ipd. Od koncertov se taki nastopi razlikujejo predvsem po
spontanosti in izboru glasbe. Koncerti so vnaprej načrtovani in za njih
imajo tudi daljše priprave, medtem ko so spontani nastopi včasih
naročeni v zadnjem trenutku, tako da tam igrajo skladbe, ki jih
preigravajo skozi celo leto..., nekoliko več nastopov bo prihodnje leto,
ko jih bodo imeli 85!