Edvard Kocbek kot »etik življenja«
Prof. dr. Cvetka Hedžet Tóth je ob obeležitvi 30. obletnice smrti Edvarda Kocbeka spregovorila o nekoliko drugačni recepciji njegove misli
Klavdija Bec, petek, 11. maj 2012 ob 10:54
Boris Pahor, pričevalec Kocbekovega časa, v Svetem Juriju ob Ščavnici
Prof. dr.
Cvetka
Hedžet Tóth iz Oddelka za filozofijo Filozofske fakultete Univerze
v Ljubljani je
na spominskem večeru ob obeležitvi 30. obletnice
smrti Edvarda Kocbeka spregovorila o nekoliko drugačni recepciji
njegove misli.
Profesorica, ki je otroštvo preživljala na
Razkrižju, pravi, da jo je svet ob Muri trajno zaznamoval, saj
"njeno otroštvo tam še danes učinkuje kot najbolj naravni
zbiralnik moči, ki jih lahko daje samo kar najtesnejši odnos med
naravo in človekom. Nikdar pozneje nisem čutila tolikšne moči
domovanja, kakor tam na mojem Bregu na Razkrižju, in ko se
akumulator za vsakdanjost izprazni, krenem tja" (Nevidna
univerza, str. 247). In še eno zdravilo za praznino sodobnega
človeka pozna; na mednarodnem simpozju Obdobja (2011), na katerem je
sodelovala s prispevkom Kocbekova metafizika kot
afirmacija življenja je bilo moč slišati: "Edvard
Kocbek je trajni izziv, h kateremu se vedno znova vračamo, kajti po
svoje je kot akumulator,
ki nas napolni po določeni praznini."
Naj
bo njen nagovor razumljen v luči misli, da je "resnico svojega
lastnega življenja treba delati, ustvarjati, resnica našega
življenja nas nikjer ne čaka in naše življenje ni kot nekakšna
pot do nje."
Cvetka
Hedžet Tóth:
Doba za nami Kocbeka ne bo brala samo
skozi politične razmere, ampak predvsem skozi to, da je Kocbek etik
življenja. Ko beremo njegove spise, dnevniške zapiske, vidimo, da
si zelo prizadeva za živo, živeto etičnost, ki ga vedno pri vseh
odločitvah spremlja. Lepó pove, treba se je odločiti, z življenjem
se je treba spopasti, moram se znati soočati z izzivi časa, dobe v
kateri živim, časa, ki si ga nisem izbral. Vse, kar Kocbek
doživlja, je izrazito osebno. To, kar on doživlja, imenuje zelo
pogosto z izrazom "moč notrine". Kaj je trajni vzor, ki ga
je dobil v teh krajih, kjer je odraščal. Ljudje, ki živijo zelo
blizu narave, razvijejo enkratni čut, da vse, česar s dotaknejo,
kar jim pride v stik, berejo z močjo svoje notranjosti. In Kocbek v
svojih delih večkrat govori o kozmičnem čutu, ki ga je treba
negovati. Tega on neguje celo v partizanih sredi najhujše Roške
ofenzive. Na ta način doživlja to, kar on imenuje "svetost,
svetost življenja, svetost smrti". V naši sodobni kulturi in
revijalnem tisku smo te izraze njemu zahvaljujoč dobesdno
ponotranjili. Kocbek verjame v življenje, v prvinskost življenja,
njegova misel nas odvrača od cinizma, relativizma, nihilizma.
Življenje je treba objeti z vso srčnostjo s tem, da mu rečeš da,
da se mu prepustiš z odgovornostjo, in tu bi rada opozorila na
simboliko pesmi Molitev, ki je zapisana v povabilu na ta
spominski večer ob 30.obletnici njegove smrti.
Sem, / ker sem bil, / in
vsakdo / me bo mogel / pozabiti. / In vendar moram reči: / sem / in
bil sem / in bom, / in zato sem več / od pozabljanja, / neizmerno
več / od zanikanja, / neskončno več / od niča. / Vse je večno, /
kar nastane, / rojstvo je močnejše / od smrti, / vztrajnejše / od
obupa in samote, / silnejše / od hrupa in greha, / slovesnejše / od
zavrženosti. / Nikoli / ne bom prenehal biti. / Nikoli. / Amen.
Kocbek je slutil dogajanje tako
imenovane sodobne pometafizične dobe. Misliti metafizično pomeni
dojemati presežno. Kar je on zameril nekaterim marksistom, je bilo
to, da so svoje genialno spoznanje raumeli, kot da je nekaj
dokončnega. Na področju duha, duhoslovja, humanistike je to
nevarno. Da je konec koncev tudi smrtnin greh, po njegovem "
institucionaliziranega krčanstva", da je upanje spreminjalo v
vednost. Da upanje postane upanje, ne sme biti nikdar transformirano
v vednost, ker je potem to antikristovo oznanilo. Bil je med prvimi,
ki je opozoril na nujnost tega, da ljudje negujemo upanje. Kritiziral
je psihoanalizo, ki človeka zapira v svet nečesa preteklega.
Večkrat pravi, kakšno dojemanje človeka je to, ki pravi , človek
je bilost. Ena najlepših simbolik ideje pregona iz raja je, naprej
naprej naprej, glej naprej. Ko gre življenje naprej, je treba pred
onim preteklim zaloputniti vrata. Tukaj odgovarja kot etik življenja.
Nekoč smo metafiziko dojemali od smrti sem, njegova Molitev pravi ne, tisto, kar je od smrti močnejše, je rojstvo. Če danes
gledate pogovore s sodobnimi nemškimi misleci, vidite, da tega
presežnega ne dojemajo več iz enoznačnosti, absolutne gotovosti
smrti, ampak iz večznačnosti, večpomenskosti rojstva. V tem je
veličina te pesmi, ki je zapisana v povabilu in ki nosi naslov
Molitev. Še nekaj o njegovi etiki, tudi tu je neverjetno
preroški, vidi zgodovino v srce. Med vojno je njegova etika bolj
kozmično usmerjena in takrat se zgrozi nad umiranjem. Velik zločin
človeku in človeštvu, ki je bil narejen v koncentracijskih
taboriščih, je bil ta, da smrt človeka ni bila več individualna.
V dojemanju naše kulture je vsako življenje enkratno, individualno,
osebno in neponovljivo, in taka naj bi bila tudi smrt, enkratna,
neponovljiva, individualna. Industrija smrti - fenomen Auschwitz
- pa je to totalno rojinirala in nasledek tega je, da je iz sodobne
evropske kulture ideja nesmrtnosti domala izginila. Ideja nesmrtnosti
pa je nekaj, kar je treba negovati, tu, zdaj, ta trenutek. Kako
govorim, se smejem tu in zdaj, ne pa ideja o tem, kaj pride takrat,
od smrti naprej. In to povezujemo s tem, kar on imenuje zgoščevanje
časa in zato je ideja nesmrtnosti čas brez koncev. Etika, ki bo
sledila po vojni, pa je planetarna etika, človek bo moral
komunicirati z vsakim človekom, z vsem, tudi s tem, kar je narava.
Ta prvinskost, ki ostaja od njegove Zemlje naprej, je nekaj,
kar sklene njegovo življenje s tole prispodobo: Življenje vsakega
človeka sta dve poti, tista (pot Abrahama), ki gre naprej,naprej,
naprej v neko obljubljeno deželo, in tista (pot Odiseja), ciklična,
ki gre nazaj. V življenje vsakega človeka sodi prav vse, tudi
padec, tudi avantura in tega se Kocbek ne sramuje. Živi življenje,
predaj se mu, verjemi v njega . Ta etika je pri njem tako močna, da
ko analiziramo tekste, razumemo, zakaj je od nas Slovencev pričakoval
"naredimo nekaj zase, človek mora biti notranji silak". To
nam Slovencem manjka. In zakaj etika, Kocbek lepó pove, s človekom,
ki ima etično držo, ne morete manipulirati. Namreč na področju
politike se zmeraj vse sesuva. Na področju etike pa je to nekaj
trajnega, zato gre sodobna kultura zdaj pot od politizacije k kulturi
in etiki, in o tem kontekstu Kocbek seveda ogromno pove. Kocbek ne
govori o človekovih pravicah, ampak govori o človekovih potrebah.
Kaj so naravno nujne potrebe: zdravstvo, sociala, izobraževanje. To
so človekove potrebe, ki morajo biti socialno solidarnostne, nikdar
spremenjene v ekonomske kategorije. In Kocbek je prosil vse nas
mlade, ki smo takrat z njim sodelovali: "Nikdar ne dovolite, da
to, kar mora biti socialno solidarnostno, kdorkoli spreminja v
ekonomske kategorije", kar bi očitno združena Evropa s polnim
gobcem demokracije ta trenutek, če se ne bomo uprli, od nas želela.