Slovenski zborovski triumf v prestižni berlinski Koncertni hiši
Glasbena koprodukcija: Projekt za Evropo
Prlekija-on.net, torek, 27. november 2012 ob 18:43
V času radikalnih krčenj budžeta, namenjenega za kulturno-umetniško produkcijo in glasbeno poustvarjanje, se le redko pripeti, da bi kvalitetni glasbeni izvajalci iz Slovenije dobili priložnost nastopiti v kateri od pomembnejših evropskih glasbenih metropol; praviloma še redkeje se kaj takega zgodi večjim glasbenim sestavom, bodisi orkestrom ali zborom, kar lahko pripišemo predvsem velikim finančnim stroškom koncertnih gostovanj, deloma pa tudi logističnim težavam, s katerimi se pogosto srečujemo že na tako majhnem teritoriju, kot je Slovenija.
K sreči se dogajajo tudi izjeme, ki botrujejo tudi pomembnim
umetniškim dogodkom, med katere lahko prištejemo tudi novembrsko
gostovanje Komornega zbora Orfej iz Ljutomera v berlinski Koncertni hiši
(Konzerthaus am Gendarmenmarkt), ki velja za eno od najprestižnejših
berlinskih shajališč privržencev klasične glasbe.
Komorni zbor Orfej je postal del širše mednarodne koncertne koprodukcije s pomenljivim imenom Projekt za Evropo (Ein Projekt für Europa), ki ga je podprlo nemško Zvezno ministrstvo za izobraževanje in
raziskovanje ter slovenska ambasada v Nemčiji s sedežem v Berlinu. V
okviru projekta, ki tudi v času družbeno-ekonomske krize poudarja
mednarodno umetniško sodelovanje, kolektivno demokratično identiteto in
povezovalne humanistične vrednote sodobne Evrope, kakor sta jih
daljnosežno uvidela nemški pesnik in dramatik Friedrich Schiller in
skladatelj Ludwig van Beethoven, je bila izvedena Beethovnova Deveta
simfonija v d-molu, op. 125, in sicer v sodelovanju z zborom Junges
Ensemble Berlin, z že omenjenim slovenskim Komornim zborom Orfej pod
vodstvom Romane Rek, z učenci in dijaki berlinskih šol
Jane-Addams-Schule in Comenius-Schüler ter z orkestrom
Prometheus-Ensemble Berlin.
Glasbeni dogodek ni vreden
pozornosti le zaradi zgodovinskega pomena omenjene Koncertne hiše v
središču Berlina, v kateri je bila tudi prva berlinska izvedba
Beethovnove »Devete« 27. novembra 1826, ampak predvsem zaradi zglednega
kulturno-umetniškega sodelovanja, ki je bilo obenem odlična priložnost
za promocijo Slovenije, česar so se zavedali tudi slavnostni govorniki
na začetku koncerta. Člani slovenskega zbora s(m)o namreč v skladu s
kapacitetami nemških organizatorjev povečini uživali v domačnosti
gostoljubja članov nemškega zbora Junges Ensemble Berlin, ki ga že od
leta 1998 vodi zborovodja in tudi dirigent omenjenega glasbenega
dogodka, Frank Markowitsch. Izjemna sugestivnost sporočila Beethovnovega
monumentalnega simfoničnega dela, ki je zaradi vključitve pevskih
solistov in zbora v sklepni četrti stavek Oda radosti (Ode an die
Freude) na Schillerjevo besedilo postavila pod vprašaj strogo razmejitev
na absolutno in programsko glasbo, obenem pa zastavila nove estetske
smernice nadaljnjega razvoja simfonične forme, je v tokratni izvedbi
dobila še svoj zvočno uprizoritveni pendant v dramskih recitacijah
dijakov omenjenih berlinskih šol in zvočni opremi v konceptualizaciji
Frauke Schmidt.
Odgovor na vprašanje, kakšno Evropo si želimo v
prihodnosti, je deloma podal že niz refleksij deklamatorjev, ki so med
razplastenim liričnim meditativnim tretjim stavkom simfonije (Adagio molto e cantabile) in pod okriljem prelivajoče se zvočne matrice izpostavili svoje osebne
vizije našega skupnega jutri, problem osebne svobode ter pomen
sprejemanja kulturnih in medosebnih razlik. Po dramskem suspenzu, ki ga
je nakazala tudi zatemnitev dvorane in nato nenadna osvetlitev pred
uvodnimi toni sklepnega stavka, pa se je po simbolični prevladi svetlobe
nad temo zdela rešitev prihodnosti skupnega evropskega prostora tako
rekoč na dlani: vokalno-instrumentalni finale, ki je že po formalni
zasnovi »simfonija znotraj simfonije«, je s skupnimi močmi obeh zborov
in solistov (sopranistka Annabelle Stratenwerth, altistka Franziska
Markowitsch, tenorist Fritz Feilhaber in basbaritonist Simon Robinson)
zazvenel v vsej zaželeni elektrificirajoči ekstazi in v prazničnem
veselju, ki sta razvnela tudi vidno navdušeno občinstvo. Slednje je
zlasti pihalno-trobilni sekciji širokosrčno »odpustilo« nekatere
izvajalske spodrsljaje, zlasti natrgan lok kaskad v partu rogov in
občasno asinhrono vstopanje glasbil v sosledju naglih sprememb
izvajalskega tempa. Lahko le upamo, da bo estetskemu vtisu, ki je po
trditvah nemških organizatorjev med berlinskim občinstvom pustil globoke
sledi, kdaj v bližnji prihodnosti sledilo še gostovanje nemških
izvajalcev v Sloveniji, saj bomo le tako lahko resnično prispevali k
vzajemnemu plemenitenju mnogoterih podob evropske glasbene kulture
prihodnosti.
Benjamin Virc