Tatjana Mijatović: Rdeči alarm!
S slikami opozarja na bližajočo se katastrofo
Prlekija-on.net, ponedeljek, 8. februar 2016 ob 11:02
Mario Berdič in Tatjana Mijatović
Ob praznovanju letošnjega kulturnega praznika, ko se je tudi v Gornji Radgoni zvrstilo kar nekaj prireditev in dogodkov, so v radgonskem kulturnem domu odprli nadvse zanimivo razstavo domače likovnice, predsednice Likovnega društva Radgona, Tatjane Mijatović. Ob tej priložnosti je galerija KD Radgona bila skorajda premajhna, da bi sprejela vse, ki so želeli biti prisotni. Razstavo je odprl župan Gornje Radgone Stanislav Rojko, o avtorici in razstavi pa je spregovoril likovni kritik Mario Berdič. Prisotne sta sicer pozdravili tudi avtorica Tatjana Mijatović, ki preko svojih slik sporoča: "Rešimo to zemljo", ter direktorica Zavoda za kulturo, promocijo in turizem Kultprotur Radgona, Norma Bale. Odprtje razstave, ki ga je vodila Alenka Regoršek, in ki bo na ogled do 5. marca, je popestril znani glasbenik Samo Budna, ob spremljavi kitarista Kristjana Majcna.
Tatjano Mijatović sicer prepoznamo po izjemni energiji, ki jo vliva v
svoja barvita umetniška dela. Za svoje poslanstvo si šteje tudi
povezovanje likovnih ustvarjalcev iz širšega okolja, saj je aktivna
članica Likovnega društva Gornja Radgona, ki ga kot predsednica uspešno
vodi že šesto leto. Je nepogrešljiva podpora pri organizaciji številnih
razstav in preko njih s svojo človeško globino širi umetnost. Ker
umetnica živi in ustvarja v Radencih, vnaša energijo likovnih stvaritev
tudi v DOSOR - dom starejših občanov, preko razstav del in organizacije
likovne kolonije. Pripravila je več samostojnih razstav, sodeluje na
mnogih skupinskih razstavah in se udeležuje likovnih kolonij, ter drugih
umetniških srečanj. Slikarka Tatjana Mijatović na tokratni samostojni
razstavi predstavlja svoja najnovejša dela iz kontinuiranega ciklusa, ki
ga je za to priložnost poimenovala Rdeči alarm, kot opozorilo na
skrajno perečo ekološko problematiko, navezujoč hkrati na tematiko
štirih filozofskih praelementov (qaternarius) in v tej zvezi tudi na
simboliko prvih štirih števil v pitagorejskem filozofskem sistemu.
"Serija teh števil se v grščini imenuje tetraktis in pomeni nebeško
popolno število (1+2+3+4=10). V tetraktisovi piramidi se skriva popolno
znanje, posamezna števila pa imajo elementarne lastnosti: ena ali ogenj
je ustvarjalni duh, dva ali zrak je materija, tri ali voda je združitev
duha in materije, štiri ali zemlja je ustvarjena oblika. Tatjana
Mijatović je vsakemu elementu atribuirala njihove značilne barve, kot so
temnejši modri odtenki za vodo in svetlejši za zrak, nadalje rdeče,
oranžne in rumene nijanse za ogenj in rjavkasti ter okrasti odtenki za
zemljo, medtem ko simbolizira zelena barva floro in favno. A če
upoštevamo naslovno rdečo barvo s pomenom najvišje stopnje alarma, lahko
smatramo njeno simboliko tudi v smislu krvavitve narave, v katero
brezobzirno posega človek, ne zavedajoč se, da je tudi sam njen sestavni
del in lahko živi le v harmoniji z njo, ne pa v moritvi zaradi
nesmiselnega izčrpavanja. Vendar bebasti kapital očitno ne razume te
preproste in hkrati tako usodne logike", je med predstavitvijo 16
razstavljenih del, med drugim dejal likovni kritik Mario Berdič.
Po njegovem prepričanju likovna dela Tatjane Mijatović označuje
neposredno prepoznaven osebni slog v smislu abstraktno stiliziranega,
mestoma organsko, mestoma geometriziranega oblikotvorja, s katerim
ustvarja aluzivne krajine, kot bi jih opazovali s ptičje perspektive, v
obliki asimetričnih mrežastih kompozicij, sestoječih iz nenavadnih
likovnih objektov, ki bi jih lahko smatrali za otoke ali polja ali
včasih celo gore (3D), z rekami, potoki ali jezerci bolj ali manj
prepredenega vodnega biotopa. Zanimivo, da lahko obstaja tudi drugačna
ikonografska interpretacija, saj osnovni objekti hkrati nekoliko
spominjajo na celice, neredko z lastno notranjo jedrno strukturo,
združujoče se v nekakšna večcelična tkiva ali celo organizme, prepletene
s sistemom ožilja. Mrežaste konstrukcije so podobne vitražnim ali morda
mozaičnim tkanjem, asocirajoč nekoliko na postimpresionistični
sintetizem ali zapiranje oblik (cloissonet), za razliko od
divizionističnega razkrajanja, še posebej zaradi črnih kontur, s
katerimi so včasih okvirjene.
"Neredko lahko posreduje
površinska struktura prijetno žametast vtis, včasih pa naletimo celo na
vkomponirane, komaj opazne človeške in živalske figure, predvsem ribe,
vnašajoč v umetniško sporočilo tudi otroško igrivost ali nedolžnost, ki
jo človek žal zmeraj bolj ogroža. Kakorkoli že, v likovni celoti hkrati
zaznavamo izrazit občutek fluidnosti, pretakanja, stekanja in odtekanja,
kot bi bile podobe v skladu z znamenitim Heraklitovim reklom panta
rhei, vse teče, vse se spreminja (nihče ne stopi dvakrat v isto reko)
ali ponazarjale alkimični princip neprestanega stvaritvenega kroženja
(circumabulantio). Gre skratka za večplastno, aluzivno in simbolično
likovno pripoved, ustvarjeno v značilnem slogu Tatjane Mijatović, ki pa
ga zmeraj znova nekoliko spreminja, nadgrajuje in dopolnjuje, saj
dejansko vse teče, še posebej s čopiča", je še dejal Mario Berdič.
Takoj po otvoritvi razstave je v sosednji veliki dvorani Doma kulture
potekala še osrednja občinska prireditev ob slovenskem kulturnem
prazniku Občine Gornja Radgona. Osrednji govornik je bil priznani
etnolog, ki je do sedaj izdal že več kot dva tisoč pisnih del z namenom
dvigniti zavest o pomenu spoštovanja kulture in tradicije, dr. Janez
Bogataj, predsednik Upravnega odbora Prešernovega sklada. Čeprav je v
uvodu priznal, da sta tudi kulinarika in enologija še kako pomemben del
slovenske tradicije in predvsem zgodovine Gornje Radgone, je na začetku
vse opomnil, da smo med redkimi državami, ki imamo državni praznik in
dela prost dan posvečen kulturi, ki je bil kot osrednji kulturni
praznik naroda razglašen že 1. februarja leta 1945. Slavnostni govornik
dr. Janez Bogataj je tudi poudaril, da je zanj osebno kulturni praznik
zelo resen - saj se zaveda pomena kulture, pa ne zgolj v ustvarjalnosti,
ampak v vsakdanjem življenju, tudi v pisanju, govoru, uživanju hrane in
vina in odnosu do tradicije. Vse to je kultura naroda. V govoru je na
zanimiv način razčlenil in pojasnil pomen besed v prvih sedmih kiticah
Prešernove Zdravljice. Vsekakor je najbolj univerzalno besedilo prav v
kitici, ki jo imamo tudi kot državno himno, žal pa so mnogi pozabili na
njeno bistvo. Vsi bi morali prebirati in razumeti besede Zdravljice kot
so: edinost, sreča sprava,... vsi, ki v srcu dobro mislimo... da bi vrnili
k nam se časi sreče.
Tudi radgonski župan Stanislav Rojko je
zbrane opomnil, da priznavanje pomena kulture vse prevečkrat manjka prav
v lokalni politiki; s kakšno pravico presojamo druge zaradi drugačne
kulture, koliko samobitnosti sploh še premoremo? Prepričan je, da bomo
najbolje zavarovali našo državo prav s kulturo in ne z žičnatimi
ograjami. Osrednjo prireditev ob letošnjem kulturnem prazniku je
glasbeno popestrila skupina Klarisa Jovanovič & Della Segodba (Luka
Ropret-kitara, glas; Klarisa Jovanović-glas; Vasko Atanasovski-sopranski
saksofon; Žiga Golob-kontrabas, glas; Jelena Ždrale-violina).
"Kruha strada, kdor jezika špara", so zapisali oblikovalci
prireditvenega prostora ob karikaturi na odru radgonskega kulturnega
doma. In naj bo to sporočilo letošnjega "Prešernovega dneva"!